L]

LB

TOWER HAMLETS

Couac(l‘lorl

Coungcillor Peter Golds
Leader of the Conservallve Grotip

Town Hall
Mulberry Place

§ Clove Crascenl
London

Publicity Code Consultation - ' E14 2BG

Council Conduct and Constitutions Team. o SR

Depariment for Communities and Local Government
311 Eland House Ematl—
Bressenden Place " :

London SWH1E 5DU

April 12 2013

Deariiiiih.
Re: Publicity Code Consultation; East End Life

| am writing regarding the Publicity Code Consultation on hehalf of the Conservative Group
on Tower Hamlets Burough Council and the two Conservative Assoclations within the
borough. Our wish is to express the firmest support for the proposal to provide the
Secretary of State with powers to make directions requiring local authorities to comply

with some or all of the Code of Recommended Practice on Local Authonty Publicily's {the

“Publicity Code's”) recommendations

This will finally, in the context of the London Borough of Tower Hamlets, permit the
Secretary of State to implement the Recommended Code of Conduct of 2011 by ordering
the cessation of publication of East End Life, a so called “newspaper" published by the

council on a weekly basis, -

Tower Hamlets was the first local authority to run a weekly newspaper and this organ, East
End Life, has a deserved reputation of being a notorious, publicly funded propaganda

. sheet, The veneer of TV listings, restaurant reviews and the description of "community
newspaper” on the inside cover'is an attempt to conceai the blatant pollt!cal propaganda

that is East End Life. -

In 2011 Parllament approved a Code of Practice which included guldelines to limit the
frequency of council newspapers to a maximum of quarterly, prevent council newspapers
from emulating commercial newspapers in style or content and limit content to information
about business and amenities of the council or other providers.

20092010
Pravanting end tacking chiid poverly o
Fiinerof 7 previ P
nasr of 7 pravious
HatconAivrds 5 /54 B\:"

2009-2070
Positive engsgemten| of ofder peapla
- !t

m'ﬁsmn I PROPLD




When the government guidelines were Introduced the administration of Tower Hamlets led
by the Executive Mayor, Lutfur Rahman initiated a "review” of East End Life. This was
conducted by the ccouncil’s highly paid Head of Communications, Takki Sulaiman, who is
ultimately responsible for East End Life, and meets weekly with the Mayor to discuss what
goes in it. It should be noted that as both the author and driving force of the review, he
would be unlikely to facilitate a review that recommended scrapping most of the
responsibilities associated with his own, highly paid position.

My group responded in the foliowing terms:

¢ [East End Life should be abolished as it is not a proper use of taxpayers money

» The Recommended Code of Practice indlcated that EEL could hot continue in its
existing form .

* A cheaper approach would be to buy advertising space in the local newspaper of
record, the East London Advertiser, and to use alternative avenues for publicity
(web, information at one stop shops, libraries etc)

On 8" June 2011, a report was bought to the mesting of the Mayoral Cabinet (papers
attached - Agenda ifem 10.2: East End Life Review — CAB 006/1 12) which presented the
review and ils recommendations. This was approved by the Executive Mayor, who has. ...
resorved all decision making to himself and was then ratified on July 6, after the o
Overview and Scrutiny Committee had asked the Mayor to re-consider his decision.

._He made his July 6" decision in less than a minute, without publicly considering or
responding to the concerns expressed by the Overview and Scrutiny Committee.

As can be seen, the entire report is misleading and ignores public and stakeholder
opinions. Also notable is the fact that the few solid answers. that were gained from
execufing the review were not taken on board, East End Life under the guidance of the
- officer responsible for East End Life conducted its own survey of residents, via itself. .

In conducting this survey 624 people responded, out of a population of 260,000 in the
borough. 88% of those responding did so through either an online survey or an open
response via the council. But these two methods were advertised only on the Council's
own website and soclal media or through East End Life. Unsurprisingly there was a 64%
posilive view of the paper from this survey.

. Residents who throw it straight in the bin are unlikely to notice the ad for the survey —or .
take partin it. However even this carefully managed sample Indicated a 36% view to close
. the "paper" . .

In an attempt to manage the views of elected councillors, members altended a forum on
the paper. Those attending made their views extremely clear, The review notes of this
meeting stated “it was felt that EEL has-had successful history publishing local news to the
wider community, and has been especially successful at promoting the work of schools.”

EUTIIT. R Pt




This Is misrepfesentation of a meeting where the recollection of those present is
completely different to the comments published. '

There are olher serious errors of fact contained in the report.

The report claimed that to abolish East End Life would cost the council £2.1million, and
that reductions in frequency would also Involve (lower) net costs to the council, The £2.1
million figure comes from the difference the councll estimates it would cost to put its
statutory advertisements in the local press and the internal transfer cost of advertising In
East End Life. There are three things wrong with this approach..

The administration estimated the cost as if advertising in a range of newspapers. The East
End has one newspaper, the East London Adverliser that has been running for 145 years
and is available every newsagent and supermarket in the horough and given away at
major transport intersections. Placing officlal advertising to this newspaper would clearly
result in lower costs ‘

The report bases the cosl of advertising in the local press entirely from its rate card.
Conservatlve councillors had already confirmed, In public at councli mestings and in the
review meeting that the East London Advertiser would offer the council a loyalty rate of
£150,000 per year and make available iwo pages a week for 52 weeks. The review did not
take Lhis into accotint — because no-one involved in it bothered to contact the Advertiser to

check this out, f

Most astonishingly of all, the £2.1 million figure in the report did not include the savings
that will be made by no longer writing, printing and distributing the paper. The council

- already costs this at £1.5 million. Consequently the £2.1m is the gross replacement cost
(i.e. counting extra costs only) not the net replacement cost which would take these

savings into account.

This report commissioned by the Executive Mayor, and approved by him In under a
minute, despite overwhelming resesvation from members, resulted in the continuation of a
paper that is not wanted, needed or required by the residents of Tower Hamlets, and is a
threat to the independent free press. '

I enclose copies of East End Lifé with examples of how this paper is not all it'purpoi‘ts to
be. Whilst it does have information for residents, it also serves as the campaigning
mouthpiece for the Executive Mayor, Lutfur Rahman. :

You will note in the edition of 23-29 May 2011, there is a supplement on pages 20 and 21
described on the front page masthead “A look back at the Mayor's first six months in _
office”. The heading of "achievements” on the pages is indicative of a highly selective and-
partisan description of his administration, One could add that there is no mention of the
many column inches that have filled the independent media on the somewhat more
colourful aspects of this period. -

In the edition of 11-17 July 2011 there was a feature “Why East End Life is here to stay”.
This is again partisa_n and totally lacks any sense of objectivily, -




Edition 962 is a highly partisan attack on what East End Life inacourately describes as the
Bedroom Tax, at which no opposite point of view Is given credence.’ :

None of these itemised features could meet any description of being even handed, |
objective or approjriate.

East End Life has ho letters page; there are very few opportunities for non administration
councillors to be featured in the wall to wall coverage of the Rahman administration.
Indeed, in one infamous issue a national joirrnalist counted more than ten different pictures
of Lutfur Rahman and there are well documented accounts of administration members
arguing for ever more photographs of themselves,

‘Local authorities are required by Section 4 (1) of the Local Government Act 1986 fo have

regard to the Code of Recommended Practice on Local Authority Publicity in coming to

any degcision on publicity. A cursory examination of East End Life shows the council are
ignoring the code, by continuing to publish on a weekly basis, giving the impression that
this is a “newspaper” and acfing as a propaganda vehicle for the administration.

- East End Life continues as a crude propaganda sheet, sent out weekly which will damage
the local, independent medla and potentially contravene the electoral process as no
political party can have regular access to campaign funds equal to those available to a
local authorily. - '

At the council’s 2013 budget meeting held on March 6" 2013, the council voted by a two
thirds majority to cancel East End Life to save money. Despite this decislon, legally taken
by a two thirds-majority of the elected council, the Mayor has used his Executive Power by
way of virements to direct funds from reserves into continuing East End Life. | attach the
documentation of this Mayoral decision which was undertaken on 26™ March 2013. This
decision was called in for review by the overview and Scrutiny Commites, which voted
overwhelmingly to request that the Mayor further reconsider this degision.

The council has form in other ways of misusing public funds for illegal political advertising.
During 2012 complaints were made to Ofcom about council funded advertisements placed
on specifically Bangladeshi local TV stations. On January 21% 2013 Ofcom delivered a
blistering attack on the Tower Hamlets administration for placing political advertisements
on favoured TV channels. Thelr conclusions stated, without reservation, that the Council
had breached 'The Communications Act 2003', the ‘UK Code of Broadcast Advertising’
and the ‘Code on local authority publicity’,

Ofcom explained exactly how the council was breaking the Locai'authbrily code in detail.
This judgment is altached as an appendix. '

As evidence, the council submitted a lengthy submission, in the name of the Head of
Communications, Takki Sulaiman, but drafted buy the council's legal officer which was
identical to that always used to justify the continuation of East End Life, which, | would
submit, contravenes the 'Code on local authority publicily’ on a weekly basis.




We fully support the principle as outlined in the consultation and urge implementation of

statutory provision of the Code of Practice to enable the Secretary of State to order the

closure of this blatant misuse of public money, which by aftempting to push the

independent media effectively out of business has the malign effect of controlling news
. and the media to its own polilical purpose.

Yours sincerely

W 2
Counclllor Peter Golds

Leader of the Conservative Opposition
London Borough of Tower Hamlets

Att,  Appendix 1: Report Submitted to Cabinet on 8" June 2011
. Appendix 2: East End Life Issue 860
Appendix 3: East End Life Issue 867
Appendix 4: East End Life 952
Appendix 5: Executive Decision of March 26" 2013
Appendix 6! Ofcom judgment, 21° January 2013.







